АЛГОРИТМ ДІЙ ПРИ ЗАГРОЗІ «АКТИВНИЙ СТРІЛОК»
Активний стрілок
Активний стрілок – це особа, що активно задіяна у вбивстві або спробі вбивства людей в обмеженому просторі чи інших людних місцях. В більшості випадків активний стрілець використовує вогнепальну зброю і може не мати певної моделі чи методу відбору жертв. Ситуації з активним стрілком непередбачувані та виникають швидко. Як правило, для того, щоб зупинити стрільбу та зменшити шкоду для жертв, необхідне негайне залучення правоохоронних органів. Активний стрілок зазвичай буде продовжувати рухатись по будівлі чи місцевості, допоки не буде зупинений правоохоронними органами, не скоїть суїцид чи за іншого втручання. Хоча це надзвичайно складно визначити ймовірність участі особистості в такому виді насильства, існує певна динаміка поведінки, типова для осіб, що врешті-решт стають активними стрілками.
Оскільки ситуації з активними стрілками виникають швидко та можуть нести загрозу життю та здоров’ю, важливо знати, як миттєво відреагувати, щоб мінімізувати ймовірність травмування себе та оточуючих. Також для тих, хто займає керуючі посади (керівники, чергові, вчителі та співробітники шкіл), важливо моделювати відповідні реакції, тому що вони зазвичай мають вплив, щоб скорегувати поведінку тих, що знаходяться в небезпеці.
АЛГОРИТМИ ДІЙ: БІГТИ, СХОВАТИСЬ, ЗАХИЩАТИСЬ
ГОЛОВНИЙ ВОРОГ – ПАНІКА. ГОЛОВНИЙ ДРУГ – СПОКІЙ, ЩОБ ОЦІНИТИ СИТУАЦІЮ ТА ПРОДУМАТИ АЛГОРИТМ ДІЙ
БІГТИ:
Стратегія 1. Якщо є доступний шлях евакуації і стрілка немає поблизу – спробувати покинути будівлю, де почалася стрілянина якнайшвидше, та евакуювати учнів класу, у якому проводите заняття
Обов’язково:
- Продумати орієнтовний шлях для евакуації
- Залишити особисті речі у приміщенні
- Заспокоїти та допомогти евакуюватися тим, кому потрібна допомога
- Не дозволяти йти туди, де може бути активний стрілець
- Зателефонувати до поліції, служби порятунку, коли опинитеся в безпеці.
СХОВАТИСЬ:
Стратегія 2. Якщо евакуація з будівлі неможлива, необхідно знайти місце, де можна сховатися разом з учнями класу, у якому проводите заняття, і де стрілок навряд чи вас знайде швидко.
Потенційне укриття:
- знаходиться поза увагою стрілка;
- забезпечує захист, якщо стрілятимуть у ваш бік (наприклад, кабінет із закритими та замкненими дверима).
Щоб не допустити стрілка в приміщення необхідно:
- зачинити двері;
- додатково зміцнити, забарикадувати вхідні двері столами, стільцями;
- заблокувати двері важкими меблями.
- сховатись за великими предметами (наприклад, за столами чи шафами).
Після цього необхідно:
- Вимкнути всі джерела шуму (гаджети, радіо, телевізор).
- Припинити розмови.
- Поводитися тихо.
- Якщо це можливо і ви в безпеці – зателефонуйте до поліції та екстрених служб, щоб попередити про те, що відбувається.
ЗАХИЩАТИСЬ:
Стратегія 3. В КРАЙНЬОМУ ВИПАДКУ і тільки лише тоді, коли Ваше життя у неминучій небезпеці, коли нікуди тікати, двері не зачиняються, активний стрілок близько спробуйте завадити та/або знешкодити активного стрілка наступним чином:
1) Якщо вас декілька осіб, то реагуйте швидко. Домовтеся між собою, хто штовхає, нападає на стрілка, а хто вибиває зброю.
2) Якщо ви один, то надзвичайно важливо, щоб Ви переходили до дій: поводьтесь якомога агресивніше; кидайте предмети та імпровізовану зброю; кричіть.
3) Зателефонуйте до поліції та екстрених служб, щоб повідомити про те, що відбувається
АЛГОРИТМ ДІЙ ПРАЦІВНИКІВ ЛІЦЕЮ ПРИ «ЗАМІНУВАННІ» ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Вчителям
- Черговий адміністратор або відповідальний вмикає наявну систему оповіщення закладу освіти (три дзвінка)
- Якщо повідомлення про замінування під час уроку. Вчитель повинен організувати щоб учні одягли верхній одяг та швидко залишили приміщення та будівлю закладу освіти і рухалися колоною по двоє з учасниками освітнього процесу. Швидко відійти від будівлі на максимально безпечну відстань (не менше ніж на 100 метрів). Прибувши на безпечне місце, перевірити наявність учнів згідно списку
- Якщо повідомлення про замінування на перерві. Вчитель урок якого наступний за розкладом повинен швидко організувати учнів класу (у кабінеті згідно розкладу уроків), пересування колоною по двоє з приміщення класу та швидко залишити приміщення та будівлю закладу освіти і рухатися у безпечне місце. Прибувши в безпечне місце, перевірити наявність учнів згідно списку
- Черговий з числа адміністрації закладу освіти після оголошення сигналу оповіщення ретельно перевіряє усі приміщення на відсутність у них учасників освітнього процесу та працівників закладу, і по завершенню перевірки прямує у безпечне місце.
- Після прибуття на визначене місце, учитель перевіряє наявність усіх дітей за списком.
- Під час перебування у безпечному місці, вчителі здійснюють необхідну підтримку і всі заходи для спокійного перебування учнів.
- Після завершення небезпеки вчителі слідкують за тим, щоб вихід усіх учасників освітнього процесу із безпечного місця здійснювався організовано колонами і супроводжують їх до закладу освіти. Якщо уроків за розкладом більше немає, учні самостійно вирушають додому.
Директору
Отримавши інформацію про замінування, одразу повідомити про це відповідні служби (ГУНП, ДСНС), організувати оповіщення та евакуацію учасників освітнього процесу. Після сигналу тривоги прямувати до безпечного місця, куди має надходити інформація від усіх підрозділів про перебіг евакуації.
Також необхідно:
∙ довести інформацію щодо події до управління освіти;
∙ здійснювати евакуацію до прибуття працівників ДСНС України. У разі загрози життю людей – негайно організувати їх рятування (евакуацію), використовуючи для цього всі наявні сили і засоби;
∙ організувати перевірку наявності всіх учасників освітнього процесу, евакуйованих із будівлі;
∙ виставляти пости безпеки на входах у будівлі, щоб унеможливити повернення дітей і працівників до будівлі;
∙ направити для зустрічі працівників ДСНС України та інших служб особу, яка добре знає під’їзні шляхи;
∙ вивести з небезпечної зони всіх працівників та інших осіб, не зайнятих евакуацією людей;
∙ організувати охорону небезпечного місця шляхом спостереження здалеку;
∙ не допускати сторонніх осіб до небезпечного місця, доки не прибули фахівці;
∙ припинити всі роботи, не пов’язані з заходами щодо евакуації;
∙ організувати відключення мереж електропостачання і газопостачання, зупинку систем вентиляції та кондиціонування повітря тощо;
∙ забезпечити безпеку людей, які беруть участь в евакуації, від можливих пошкоджень внаслідок вибуху;
∙ інформувати керівника аварійно-рятувальної служби підрозділу про наявність людей у будівлі.








